Тема. Генетичний зв’язок між вуглеводнями, спиртами та
неорганічними речовинами.
Мета. Узагальнити вивчений матеріал з теми спирти.
Показати взаємозв’язок між спиртами, вуглеводнями та неорганічними речовинами.
Продовжити формування в учнів навичок роботи зі схемами та таблицями, розвивати
хімічну мову, розумову та пізнавальну активність, практичні вміння та навички
складання моделей органічних речовин, рівнянь реакцій з органічними речовинами,
уміння узагальнювати і робити висновки при вивченні навчального матеріалу.
Обладнання і матеріали: набори для виготовлення кулестержневих моделей, таблиці «якісні реакції на деякі
класи органічних сполук», картки для групової роботи, картки з індивідуальними тестовими
завданнями.
Тип уроку:
урок узагальнення і систематизації знань.
Девіз
уроку. «Радість бачити і
розуміти – найкращий дар природи»
Ейнштейн
«Не бійся, що чогось не знаєш, бійся що не навчишся»
Китайська мудрість
Х І Д У Р О К У
І. Організаційний етап
Шановні учні, сьогодні на уроці нам доведеться
наполегливо працювати над узагальненням вивченого матеріалу,а людина озброєна
знаннями на цілий крок ближче до життєвого успіху. Назвіть ,відомі вам,
складові успіху ( знання,талант, натхнення, працьовитість, досвід, інтуїція,
здібність, систематичність, зосередженість,…).
Подумайте, а що заважає досягненню успіху? (лінь,неуважність,
байдужість, поспіх, безвідповідальність, заздрість,…).
То ж будьте завжди працьовитими, допитливими, рішучими, організованими,
активними, пунктуальними у роботі.
Усе людське життя – постійне
прагнення досягти успіху. Генрі Форд писав: «Зібратися разом – це початок,
триматися разом – це прогрес, працювати разом – це успіх». То ж нехай ці слова
послужать нам епіграфом на уроці.
ІІ. Відтворення і узагальнення основних
теоретичних питань.
Метод «Карусель»
·
Учні
утворюють два кола (внутрішнє та
зовнішнє). В учнів внутрішнього кола аркуші ватману з назвами вивчених класів
органічних сполук (Алкани; Алкени; Алкіни; Арени; Одноатомні насичені спирти)
·
Учні
зовнішнього кола, разом з опонентами внутрішнього кола, записують маркерами на
аркуші основні характеристики даного класу органічних сполук.
·
Через
2 хвилини за командою вчителя учні
зовнішнього кола за годинниковою стрілкою пересідають на одне місце і
продовжують працювати, але вже над характеристикою іншого класу органічних
речовин. Разом з учнями внутрішнього кола вони доповнюють напрацьований
попередниками матеріал.
·
Таким
чином, перечитуючи інформацію попередніх учнів, доповнюючи (та виправляючи) її,
учні обходять повне коло і повертаються
в початкове положення.
·
Аркуші
з інформацією про вивчені основні класи органічних сполук вивішуються на дошку
та коротко захищаються парами учнів.
Місце вчителя в такій «Каруселі» уміло організувати і
направляти спільну діяльність учнів.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Вивчаючи біологію, фізику, хімію, географію
ми вже не раз переконувались, що природа єдина, складається з однакових
елементів та речовин і між ними існує взаємозв’язок.
Читая
Менделеева / Степан
Щипачев 1943/
Другого ничего в природе нет
Ни здесь, ни там, в космических глубинах:
Всё – от песчинок малых до планет –
Из элементов состоит единых. …
1. Робота зі схемою.
На дошці учні з учителем складають схему, яка відображає
генетичний зв’язок спиртів і фенолів з вуглеводнями та неорганічними
речовинами:
2. Робота в групах
«Листи з Китаю»
Сьогодні на нашу гімназію
прийшли листи з дивними шифрами. Вчителі
не змогли розшифрувати ці листи і запропонували нам розшифрувати цю
«китайську грамоту». Попрацюємо групами і спробуємо розшифрувати ці дивні
листи. (Кожна група отримує в конверті лист з хімічними перетвореннями).
І лист
метан → ацетилен →
бензен → хлорбензен → фенол → натрій фенолят
↓
трибромфенол
ІІ лист
хлорметан → етан → хлоретан → етанол → натрій етанолят
↓
↓
карбон (ІV) оксид
етилен
ІІІ лист
кальцій карбід →
ацетилен → бензен → циклогексан
↓
етен → етанол
→ етаналь
ІV лист
синтез газ → метанол → хлорметан → етан → вуглекислий газ
↓
↓
метаналь
етанол
3. Робота з таблицею
Учням роздані таблиці з якісними реакціями на вивчені
класи органічних сполук. Учитель з учнями
повторюють відомі якісні реакції та знайомляться з мало відомими
якісними реакціями (таблиці залишаються як пам’ятка для учнів)
Класи органічних сполук
|
Якісний реактив
|
Ознаки реакції,
Механізм процесу
|
Алкени
(етилен)
Алкіни
(ацетилен)
Арени
(бензен)
Одноатомні насичені спирти
(етанол)
Багатоатомні спирти (гліцерин)
Фенол
|
Розчин КMnO4
Бромна вода (Br2)
Розчин KMnO4
Бромна вода (Br2)
Амоніачний розчин Ag2O
Розчин НNO3
CuO
Cu(OH)2
Свіжоприготовлений
Бромна вода (Br2)
Розчин FeCl3
|
3CH2=CH2+KMnO4+H2O→CH2(OH)-CH2(OH)+
+MnO2+KOH
(знебарвлення розчину)
CH2=CH2+Br2
→ CH2Br-CH2Br
(знебарвлення розчину)
3C2H2+8KMnO4+4H2O
→ 8MnO2+8KOH+
3HOOC-COOH
(знебарвлення розчину)
С2Н2 + 2Br2 → CHBr2-CHBr2
(знебарвлення розчину)
C2H2 +Ag2O
→ CAg≡CAg+H2O
(утворення осаду)
C6H6+HNO3 → C6H5NO2+H2O
(поява запаху гіркого мигдалю)
C2H5OH+CuO → CH3-COH+Cu+H2O
(відновлення купрум (ІІ) оксиду до міді червонуватого
кольору)
2CH2OH-CHOH-CH2OH+Сu(OH)2 →
Cu(C3H5O2OH)2+2H2O
(утворення
інтенсивно синього розчину)
C6H5OH+3Br2 → C6H2Br3OH↓+3HBr
(утворення білого
осаду трибромфенолу)
3С6H5-OH
+ FeCl3 → Fe(C6H5O)3 + 3HCl
(темно-фіолетове
забарвлення)
|
4. Розв’язування задач
Внаслідок взаємодії етанолу масою 13,8 г з купрум (ІІ)
оксидом масою 34 г одержали альдегід, маса якого склала 9,24 г. Обчисліть
масову частку виходу альдегіду. (70%)
ІІІ.
Узагальнення й систематизація знань учнів
Учні отримують індивідуальні тестові завдання по вивченій
темі, підібрані із зошитів по ЗНО попередніх років.
Варіант – А1
1.
Укажіть
хімічну формулу речовини, водний розчин якої використовують для проведення
якісної реакції на фенол, що супроводжується утворенням білого осаду.
А. Br2;
Б. CuSO4;
B. FeCl3 ; Г.CO2.
2. Укажіть хімічну формулу пропанолу: А. СН3ОН; Б С6Н5ОН; В С3Н7ОН; Г С4Н9ОН.
3.
Розташуйте сполуки за зростанням їхніх кислотних властивостей:
А фенол; Б хлоридна кислота; В
етанол; Г оцтова кислота.
4.
Установіть послідовність хімічних формул речовин у ланцюжку перетворень алкану на циклоалкан. А С2Н2; Б СН4; В С6Н12; Г С6Н6
.
5.
Установіть послідовність речовин у ланцюжку перетворень алкену на
алкоголят: А етанол;
Б етилен; В хлор етан; Г натрій етанолят.
6.
Установіть відповідність між хімічними формулами та класами органічних
сполук: А СН3 – СН2 – СН2ОН; 1. Алкени
Б СН2=СН – СН3; 2. Алкадієни
В СН2= СН – СН= СН2; 3. Одноатомні насичені спирти
Г С6Н6-ОН 4. Феноли
5. Арени
Варіант А2
1.
Речовина,
що утворюється внаслідок спиртового бродіння глюкози, - це: А
СН3ОН; Б СН3СОН; В СН3СООС2Н5; Г С2Н5ОН.
2.
Речовина,
що не взаємодіє з етанолом: А натрій гідроксид; Б
натрій;
В гідроген хлорид; Г
купрум (ІІ) оксид.
3.
Речовина
А, у поданій схемі перетворень – це
: А бензен; Б
ацетилен; В фенол;
Г пропанол.
4.
Установіть
послідовність речовин у ланцюжку перетворень етилену на фенол
А
етилен; Б хлорбензен; В ацетилен;
Г бензен.
5.
Установіть
відповідність між вихідними сполуками та кінцевими речовинами
А С6Н6 → 1. Хлорбензен
Б С6Н6Cl + NaOH
→ 2. Етан-1,2-діол
В СН2=СН2 + KMnO4 +H2O → 3. Етанол
Г С2Н5ОН + HBr → 4. Фенол
Брометан
6.
Розташуйте
речовини за збільшенням молекулярної маси
А пропанол; Б
метанол; В фенол; Г
бензин.
Варіант В1
1.
Укажіть
загальну формулу одноатомних насичених спиртів:
А СnH2n+2; Б CnH2nOH; B CnH2n+1O; Г CnH2n+2O.
2.
До
багатоатомних спиртів належить: А бензен;
Б метанол; В гліцерин; Г
фенол.
3.
Установіть
послідовність хімічних формул у ланцюжку перетворень спирту на бензин: А С6Н6; Б С2Н4; В С2Н2; Г С2Н5ОН.
4.
Розташуйте речовини за збільшенням молекулярної
маси: А СН3ОН; Б С5Н11ОН; В С6Н5ОН; Г С6Н6.
5.
Укажіть
структурну формулу багатоатомного спирту:
А СН2 –
СН2 – СН3; Б СН3
– СОН В СН3 – СН2 – О – СН2
– СН3; Г СН2 – СН2
ОН
ОН ОН
6.
Укажіть
хімічну формулу сполуки Х у схемі перетворень:
С2Н4→
С2Н2 → С6Н6 → С6Н5Cl → X → C6H5ONa
А
бензен; Б гліцерол; В натрій;
Г фенол.
ІV. Домашнє завдання
(всім учням роздано індивідуально)
1. Повторити 17, 18, 19, конспект.
2.
Перетворення н)
кальцій карбонат → кальцій карбід → Х → етилен → етанол → хлоретан →
бутан → хлорбутан → бутан-1-ол → натрій бутилат
п) кальцій карбонат → кальцій карбід → Х → Х2→
хлорбензен → фенол → трибромфенол
3. задачі: н) Під час дегідратації пропанолу одержали
пропен, який знебарвив 400 г 3,2% бромної води. Обчисліть масу спирту, що
прореагував.
п) Яку масу натрій феноляту можна отримати внаслідок взаємодії фенолу масою 4,7 г з розчином натрій гідроксиду, що містить 2,4
г NaOH?
н) Яку масу дивінілу можна одержати з 3 л
етилового спирту (густина 0,8 г/мл), що містить 96% етанолу? Масова частка
виходу дивінілу становить 75%.
п) Який об’єм
повітря (н.у.) буде потрібний для
повного згоряння 44 мл етанолу (густина 0,789 г/мл)? Об’мна частка кисню в
повітрі становить 21%
д) Який об’єм (у мл) 90% нітратної кислоти (густина 1,483 г/мл) буде потрібний для одержання 45,4 г
гліцеринтринітрату? (28,32 мл)
