Урок хімії 11 клас, профільний рівень

Тема. Генетичний зв’язок між вуглеводнями, спиртами та неорганічними речовинами.
Мета.  Узагальнити вивчений матеріал з теми спирти. Показати взаємозв’язок між спиртами, вуглеводнями та неорганічними речовинами. Продовжити формування в учнів навичок роботи зі схемами та таблицями, розвивати хімічну мову, розумову та пізнавальну активність, практичні вміння та навички складання моделей органічних речовин, рівнянь реакцій з органічними речовинами, уміння узагальнювати і робити висновки при вивченні навчального матеріалу.
Обладнання і матеріали: набори для виготовлення кулестержневих  моделей, таблиці «якісні реакції на деякі класи органічних сполук», картки для групової роботи,  картки з індивідуальними тестовими завданнями.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Девіз уроку.           «Радість бачити і розуміти – найкращий дар природи»
                                                                                      Ейнштейн
                                  «Не бійся, що чогось не знаєш, бійся що не навчишся»
                                                                                     Китайська мудрість  
                                               Х І Д   У Р О К У
І. Організаційний етап
    Шановні учні, сьогодні на уроці нам доведеться наполегливо працювати над узагальненням вивченого матеріалу,а людина озброєна знаннями на цілий крок ближче до життєвого успіху. Назвіть ,відомі вам, складові успіху ( знання,талант, натхнення, працьовитість, досвід, інтуїція, здібність, систематичність, зосередженість,…).  Подумайте, а що заважає досягненню успіху?      (лінь,неуважність, байдужість, поспіх, безвідповідальність, заздрість,…).
То ж будьте завжди працьовитими, допитливими, рішучими, організованими, активними, пунктуальними у роботі.            
     Усе людське життя – постійне прагнення досягти успіху. Генрі Форд писав: «Зібратися разом – це початок, триматися разом – це прогрес, працювати разом – це успіх». То ж нехай ці слова послужать нам епіграфом на уроці.


ІІ.  Відтворення і узагальнення основних теоретичних питань.
Метод «Карусель»
·        Учні утворюють  два кола (внутрішнє та зовнішнє). В учнів внутрішнього кола аркуші ватману з назвами вивчених класів органічних сполук (Алкани; Алкени; Алкіни; Арени; Одноатомні насичені спирти)
·        Учні зовнішнього кола, разом з опонентами внутрішнього кола, записують маркерами на аркуші основні характеристики даного класу органічних сполук.
·        Через 2 хвилини  за командою вчителя учні зовнішнього кола за годинниковою стрілкою пересідають на одне місце і продовжують працювати, але вже над характеристикою іншого класу органічних речовин. Разом з учнями внутрішнього кола вони доповнюють напрацьований попередниками матеріал.
·        Таким чином, перечитуючи інформацію попередніх учнів, доповнюючи (та виправляючи) її, учні обходять повне коло і  повертаються в початкове положення.
·        Аркуші з інформацією про вивчені основні класи органічних сполук вивішуються на дошку та коротко захищаються парами учнів.
Місце вчителя в такій «Каруселі» уміло організувати і направляти спільну діяльність учнів.
     ІІ. Вивчення нового матеріалу
        Вивчаючи біологію, фізику, хімію, географію ми вже не раз переконувались, що природа єдина, складається з однакових елементів та речовин і між ними існує взаємозв’язок.
      Читая Менделеева                       / Степан Щипачев   1943/
   Другого ничего в природе нет
   Ни здесь, ни там, в космических глубинах:
   Всё – от песчинок малых до планет –
   Из элементов состоит единых. …
1.     Робота зі схемою.
На дошці учні з учителем складають схему, яка відображає генетичний зв’язок спиртів і фенолів з вуглеводнями та неорганічними речовинами:
2.     Робота в групах  «Листи з Китаю»
Сьогодні на нашу гімназію  прийшли листи з дивними шифрами. Вчителі  не змогли розшифрувати ці листи і запропонували нам розшифрувати цю «китайську грамоту». Попрацюємо групами і спробуємо розшифрувати ці дивні листи. (Кожна група отримує в конверті лист з хімічними перетвореннями).
        
І лист    
 метан → ацетилен → бензен → хлорбензен → фенол → натрій фенолят                                                                                                    
                                                                                                 ↓
                                                                                      трибромфенол


 ІІ лист
хлорметан → етан → хлоретан → етанол → натрій етанолят
                           ↓                                  ↓
                   карбон (ІV) оксид         етилен


ІІІ  лист
 кальцій карбід → ацетилен → бензен → циклогексан
                                     ↓
                                  етен → етанол → етаналь


ІV  лист 
синтез газ → метанол → хлорметан → етан → вуглекислий газ
                           ↓                                       ↓
                       метаналь                          етанол



3.     Робота з таблицею

Учням роздані таблиці з якісними реакціями на вивчені класи органічних сполук. Учитель з учнями  повторюють відомі якісні реакції та знайомляться з мало відомими якісними реакціями (таблиці залишаються як пам’ятка для учнів)

Класи органічних сполук
 Якісний реактив
                  Ознаки реакції,
                Механізм процесу

Алкени
(етилен)






Алкіни
(ацетилен)







Арени
(бензен)


Одноатомні насичені спирти
(етанол)


Багатоатомні спирти (гліцерин)

Фенол

Розчин КMnO4



Бромна вода (Br2)


Розчин KMnO4


Бромна вода (Br2)


Амоніачний розчин Ag2O


Розчин НNO3



CuO





Cu(OH)2
Свіжоприготовлений


Бромна вода (Br2)


Розчин FeCl3

3CH2=CH2+KMnO4+H2O→CH2(OH)-CH2(OH)+ +MnO2+KOH
(знебарвлення розчину)

CH2=CH2+Br2 → CH2Br-CH2Br
(знебарвлення розчину)

3C2H2+8KMnO4+4H2O → 8MnO2+8KOH+                 3HOOC-COOH
(знебарвлення розчину)

С2Н2 + 2Br2CHBr2-CHBr2
(знебарвлення розчину)

C2H2 +Ag2OCAgCAg+H2O
(утворення осаду)


C6H6+HNO3C6H5NO2+H2O
(поява запаху гіркого мигдалю)


C2H5OH+CuOCH3-COH+Cu+H2O
(відновлення купрум (ІІ) оксиду до міді червонуватого кольору)



2CH2OH-CHOH-CH2OH+Сu(OH)2
Cu(C3H5O2OH)2+2H2O
(утворення інтенсивно синього розчину)


C6H5OH+3Br2 → C6H2Br3OH↓+3HBr
(утворення білого осаду трибромфенолу)

6H5-OH + FeCl3 → Fe(C6H5O)3 + 3HCl
(темно-фіолетове забарвлення)



4.     Розв’язування задач
Внаслідок взаємодії етанолу масою 13,8 г з купрум (ІІ) оксидом масою 34 г одержали альдегід, маса якого склала 9,24 г. Обчисліть масову частку виходу альдегіду. (70%)
ІІІ. Узагальнення й систематизація знань учнів
Учні отримують індивідуальні тестові завдання по вивченій темі, підібрані із зошитів по ЗНО попередніх років.


  Варіант – А1
1.     Укажіть хімічну формулу речовини, водний розчин якої використовують для проведення якісної реакції на фенол, що супроводжується утворенням білого осаду.
А. Br2;   Б. CuSO4;   B. FeCl3Г.CO2.
       2. Укажіть хімічну формулу пропанолу:    А. СН3ОН;  Б  С6Н5ОН;  В С3Н7ОН;  Г С4Н9ОН.
       3. Розташуйте сполуки за зростанням їхніх кислотних властивостей:
А  фенол; Б  хлоридна кислота;  В  етанол;   Г  оцтова кислота.
        4. Установіть послідовність хімічних формул речовин у ланцюжку перетворень  алкану на циклоалкан.   А С2Н2;  Б  СН4;  В  С6Н12;  Г  С6Н6 .
        5. Установіть послідовність речовин у ланцюжку перетворень алкену на алкоголят:   А  етанол;  Б етилен;  В хлор етан;  Г натрій етанолят.
       6. Установіть відповідність між хімічними формулами та класами органічних сполук:  А  СН3 – СН2 – СН2ОН;                 1. Алкени
               Б   СН2=СН – СН3;                          2. Алкадієни
               В   СН2= СН – СН= СН2;                3. Одноатомні насичені спирти
               Г   С6Н6-ОН                                      4. Феноли
                                                                          5. Арени

Варіант А2
1.     Речовина, що утворюється внаслідок спиртового бродіння глюкози, - це:             А  СН3ОН;   Б  СН3СОН;   В  СН3СООС2Н5;    Г С2Н5ОН.
2.     Речовина, що не взаємодіє з етанолом:  А  натрій гідроксид;  Б  натрій;                                   В  гідроген хлорид;   Г  купрум (ІІ) оксид.
3.     Речовина А,  у поданій схемі перетворень – це :      А бензен;  Б  ацетилен;          В  фенол;   Г  пропанол.
4.     Установіть послідовність речовин у ланцюжку перетворень етилену на фенол
А етилен;  Б хлорбензен; В  ацетилен;  Г бензен.
5.     Установіть відповідність між вихідними сполуками та кінцевими речовинами
А  С6Н6                                        1. Хлорбензен
Б   С6Н6Cl + NaOH  →                    2. Етан-1,2-діол
В   СН2=СН2 + KMnO4 +H2O →    3. Етанол
Г   С2Н5ОН  + HBr →                      4. Фенол
                                                               Брометан
6.     Розташуйте речовини за збільшенням молекулярної маси  А  пропанол;  Б  метанол;  В фенол;  Г  бензин.


Варіант   В1
1.     Укажіть загальну формулу одноатомних насичених спиртів:  А СnH2n+2;               Б  CnH2nOH;    B   CnH2n+1O;    Г  CnH2n+2O.
2.     До багатоатомних спиртів належить:  А  бензен;  Б метанол;  В гліцерин;        Г  фенол.
3.     Установіть послідовність хімічних формул у ланцюжку перетворень спирту на бензин: А С6Н6;  Б  С2Н4;    В  С2Н2;  Г С2Н5ОН.
4.     Розташуйте  речовини за збільшенням молекулярної маси:  А СН3ОН;             Б С5Н11ОН;   В  С6Н5ОН;   Г С6Н6.
5.     Укажіть структурну формулу багатоатомного спирту:
А  СН2 – СН2 – СН3;    Б  СН3 – СОН     В  СН3 – СН2 – О – СН2 – СН3; Г СН2 – СН2
      ОН                                                                                                                ОН      ОН
6.     Укажіть хімічну формулу сполуки Х у схемі перетворень:
С2Н4→ С2Н2 → С6Н6 → С6Н5ClXC6H5ONa
А бензен;  Б гліцерол;  В натрій;   Г фенол.


ІV. Домашнє завдання 
(всім учням роздано індивідуально)
  1. Повторити   17, 18, 19, конспект.
2.      Перетворення     н)  кальцій карбонат → кальцій карбід → Х → етилен → етанол → хлоретан → бутан → хлорбутан → бутан-1-ол → натрій бутилат
п)  кальцій карбонат → кальцій карбід → Х → Х2→ хлорбензен → фенол → трибромфенол
     3.  задачі:     н) Під час дегідратації пропанолу одержали пропен, який знебарвив 400 г 3,2% бромної води. Обчисліть масу спирту, що прореагував.
п)  Яку масу натрій феноляту можна отримати  внаслідок взаємодії фенолу масою 4,7 г  з розчином натрій гідроксиду, що містить 2,4 г NaOH?
н)  Яку масу дивінілу можна одержати з 3 л етилового спирту (густина 0,8 г/мл), що містить 96% етанолу? Масова частка виходу дивінілу становить 75%.
п) Який об’єм повітря  (н.у.) буде потрібний для повного згоряння 44 мл етанолу (густина 0,789 г/мл)? Об’мна частка кисню в повітрі становить 21%

д)  Який об’єм (у мл) 90% нітратної кислоти  (густина 1,483 г/мл)  буде потрібний для одержання 45,4 г гліцеринтринітрату?  (28,32 мл)